Wednesday, November 10, 2010

Mangsa banjir perlu bantuan segera pulihkan kediaman dan peralatan

ALOR SETAR: Ramai mangsa banjir di daerah Kota Setar tidak dapat menyelamatkan hampir keseluruhan barangan di rumah mereka akibat banjir besar yang melanda negeri ini sejak 1 November lalu.
Seorang penduduk Kampung Suka Menanti dekat sini, Shuib Shaari, 68, berkata sewaktu kejadian dia tidak dapat menyelamatkan hampir kesemua perabot dan barangan elektrik ekoran air naik dengan mendadak.

Apa yang dia harapkan agar ada pihak yang sudi tampil, terutamanya kerajaan negeri, bagi membantu dalam usaha memulihkan penduduk di kawasan yang terjejas banjir kembali normal seperti sediakala.
"Terlalu banyak barangan yang rosak dan memerlukan banyak wang untuk membeli segala peralatan rumah yang tidak boleh digunakan lagi.

"Saya berharap pihak bertanggungjawab sudi tampil bagi membantu memulihkan keadaan rumah yang dilanda banjir," katanya.

Shuib yang bekerja sebagai pengawal keselamatan berkata memandangkan pendapatannya sekitar RM500 sebulan mustahil baginya untuk membeli kembali segala barangan yang rosak dan tidak boleh digunakan lagi.
Sementara itu, Zaiton Abdullah, 55, berkata dia amat memerlukan bantuan daripada pihak bertanggungjawab agar menyumbang peralatan rumah seperti kelengakapan dapur dan peralatan persekolahan dua cucunya yang rosak.

Ia bagi membolehkan mereka dapat meneruskan sesi pembelajaran seperti biasa dan bersedia untuk sesi persekolahan yang akan datang.

0 comments:

Post a Comment